26-07-2018 / blog / Julian Paulina
Onderscheid je van de concurrentie

Boost innovatie met Design Thinking

Dit jaar kreeg ik de kans om via de VNSG UX groep mee te doen aan een workshop Design Thinking in het prestigieuze Apphaus.

 

Een paar jaar geleden heb ik al kennisgemaakt met Design Thinking. Deze workshop leek mij de perfecte kans om mijn kennis en ervaring op te frissen en samen met ‘like minded people’ aan een oplossing te werken. Dit past ook in de manier van werken die wij hanteren.

 

Design Thinking stelt ons in staat om de klant te helpen met alledaagse perikelen terwijl we samen met de klant verantwoord innovatieve stapjes nemen. Marc Lammers zegt: ‘50 X 2% is ook 100%’, met andere woorden het gaat om de kleine stapjes die later een groot effect zullen hebben. Design Thinking is een eenvoudige methode die je handvatten geeft om uitdagingen op te lossen en inzichtelijk te maken, waarbij de gebruiker altijd centraal staat.

 

Design Thinking wint steeds terrein in de SAP-wereld en ook daarbuiten. Het loont om programma's te ontwerpen met de eindgebruiker in het achterhoofd. Het ontwikkelen van een prototype alvorens men gaat bouwen, kent heel veel voordelen en kan een bedrijf behoorlijk wat kosten besparen.

 

Verloop van de Design Thinking dag

Om 7:30 uur verzamelden we bij het Apphaus in Heidelberg. Na de openingsspeech presenteerde Nis Boy Naeve en Andreas Hirche de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Design Thinking en SAP. Opvallend waren de Conversational Application demo en de introductie van SAP Cloud Platform SDK for Android.

 

Vervolgens gaf Tobias een inspirerende sessie met diverse voorbeelden van inzichten, besparingen en efficiënter werken door het toepassen van de eerste fases van Design Thinking.

 

En toen was het moment daar, de Amerikanen zeggen dan: “When the rubber meets the road”. Aan de hand van een verhaal over cashew boeren in Afrika en hun uitdaging ging we aan de slag. We stelden eerst de probleemstelling vast, zochten vervolgens naar een passende oplossing en gaven dit weer in de vorm van storytelling.

 

Onder begeleiding van Tobias en zijn collega hebben we in twee teams het proces doorlopen. Grappig was dat ons eerste prototype geen technische oplossing was maar eerder een andere manier van werken. In het begin leek het alle kanten op te gaan maar naarmate we de diverse kennis en kunde met elkaar gecombineerd hadden, werd het steeds duidelijker in welke richting wij de oplossing moesten zoeken.

 

Aan het einde mochten we onze bevindingen presenteren.  Na de laatste lovende feedback konden we weer naar huis.

  

Key take away:

Ook deze keer heb ik weer veel geleerd. Mijn lijst van ‘Key take aways’ zijn als volgt:

 

1. The magic is in the process

Wanneer je mensenkennis en ruimte combineert, krijg je een soort chemie wat de fundering is voor de manier waarop een uitdaging aangepakt wordt. Zorg dus altijd dat in een groep alle mensen die een bijdrage kunnen leveren aanwezig zijn. Vertrouw op het proces. Door deze te volgen kom je met de meest waanzinnige ideeën.

 

2. Maak gebruik van het volle 360 graden onderzoek

Vragen stellen en aannames verifiëren is heel erg belangrijk. Vergeet nooit een echte gebruiker of gebruiker(s) te betrekken. Met betere inzichten in wat er gebeurt, ben je instaat kleine veranderingen te implementeren die de effectiviteit flink kunnen verhogen.

 

3. Prototype en raak niet verliefd of je werk

Een snelle voorstelling maken via een sketch of een andere manier werkt vaak vele malen sneller dan er pas na het bouwen achterkomen dat het niet werkt.

 

4. Test Test Test Test

Het is belangrijk om gaandeweg te testen.Testen helpt je om in eerdere stadia mogelijke fouten te signaleren.

 

Laatste woord:

Vroeger waren we met name geïnteresseerd in hoe we het werk sneller en minder foutgevoelig kunnen uitvoeren. Vandaag de dag gaat het erom hoe processen uitgelijnd kunnen worden zodat we net iets sneller en goedkoper zijn dan de concurrent. Volgens de laatste trend zijn oplossingen steeds technologie onafhankelijker. Het gaat om het resultaat. Een mooie ontwikkeling maar veel bedrijven worstelen met het thema kennisoverdracht. Een is geen, dus een tweede persoon is voor de continuïteit essentieel.  

 

Binnen Conclusion hebben we de luxe samen te kunnen werken met collega’s van verschillende disciplines met allemaal een focus op technologie. Ook dan doet technologie er niet toe, het ecosysteem maakt het mogelijk. Onze proposities garanderen kennis, kunde en continuïteit.

 

Processen als Design Thinking maakt onze klanten bewuster van hun proces en tevens activeert dit het creatieve vermogen. Uiteindelijk kent de klant zijn eigen bedrijf het beste. Door deze werelden te combineren is het resultaat vaak het meest optimaal.

 

Tom Vogels
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Benieuwd naar de voordelen voor uw organisatie? Ik vertel u graag meer.
Bel Tom Vogels 06-38773603